YIN YOGA

Yin a Yang

Koncept Yin a Yang má pôvod v čínskej filozofii a opisuje dve navzájom opačné a doplňujúce sa sily, ktoré sa nachádzajú v každej živej a neživej časti vesmíru.

Yin je tmavší element; pôsobí smutne, pasívne, tmavo. Je to ženský element, ktorý korešponduje s nocou. Yin je často symbolizovaný vodou a zemou a priraďuje sa mu pasivita.

Yang je svetlejší element; pôsobí veselo, aktívne, svetlo. Je to mužský princíp a korešponduje s dňom. Yang je symbolizovaný ohňom a vetrom.

yin a yang
Monáda yina a yang

Yin (pasívna sila) a Yang (tvorivá sila) sú protiklady, ktoré sa navzájom nevyhnutne dopĺňajú a nie sú absolútne. Všetky sily v prírode majú obidva stavy, a tie sú neustále v pohybe. Ani jeden nie je v prevahe nad druhým, ani jeden nie je lepší ako druhý, jedná sa len o inú kvalitu a princíp.

Yin a Yang v joge

V tradičnej indickej, ale i v západných variantoch jogy prevláda skôr ohnivý a silný yangový symbol. Nezáleží na tom, či je to Hatha, Power joga, Asthanga, Hot joga, väčšinou všetky štýly využívajú skôr silu prameniacu z kostrového svalstva a bandhy (telesné zámky). Nie je na tom vôbec nič zlé, pretože v skutočnosti joga, ktorá sa zameriava na neustále plynutie od jednej pózy k ďalšej, je prospešná pre zvýšenie: flexibility, svalového tonusu, mobility kĺbov a je prospešná pre kardiovaskulárny systém. Existuje však aj iná strana jogy, rovnako ako iná strana symbolu yin a yang.

Yin Yoga
Yin Yoga

Yin Yoga

V praxi yinovej jogy sa zameriavame na hlboké spojovacie tkanivá tela. Je tiež nazývaná ako „Daoistická“ joga.  Zahŕňa pozície a princíp cvičenia, vďaka ktorému sa ide hlboko do tkanív tela. Fasciálna joga, joga hlbokého uvoľnenia, a to nielen fyzického tela, ale aj vnútorného mentálneho či emočného napätia.

Tento štýl je oveľa pasívnejšou praxou v porovnaní so štýlom jogy Yang, ako je Vinyasa a Hatha. V Yin Yoge ostáva telo uvoľnené pri každej asáne,  aby sa svaly mohli skutočne zjemniť. Študenti, ktorí praktizujú iné štýly jogy, si často myslia, že Yin Yoga je „príliš ľahká“, ale v skutočnosti je inou výzvou. Táto prax je pomalá a intímna. Asány sú často zaujaté na dlhší čas (približne 3-5 min) v porovnaní s asánami v Hatha joge alebo v dynamických sekvenciách. Predĺžené zotrvanie v pozícii je vykonávané s cieľom získať prístup k hlbším spojivovým tkanivám a tiež je to cesta, ako sa dostať do pokojného, relaxačného, hádam až meditatívneho stavu mysle. Výzva môže nastať, keď začneme pociťovať rôzne emócie a pocity, ktoré sa začnú objavovať, keď ostávame v pozíciách dlhšie. Prvým inštinktom a reakciou môže byť útek a snaha vyhnúť sa týmto pocitom spolu, ale s praxou sa naučíme tieto emócie pozorovať. Podobne ako v prípade meditácie, aj tu sa učíme. Naučíme sa, že sa nemusíme báť pomalých okamihov.

Ako je Yin Yoga prospešná?

Yin joga je vynikajúca pre znižovanie stresu a poskytuje regeneráciu a obnovu pre telo, rovnako ako pre myseľ. Je tiež vhodná pre zvyšovanie mobility, zlepšenie cirkulácie a regulácie toku energie vo vašom tele, pretože mnohé asány majú blahodárny vplyv na cieľové energetické kanály a meridiány obdobným spôsobom, ako je akupunktúra.

Yin Yoga pre všetkých?

Yin joga nerozlišuje: začiatoční a pokročilí. Asány zvládne každý s vypodložením sa (použitie pomôcok) alebo bez. Na rozdiel od yangovej jogy nepotrebujeme silu a zdatnosť kostrového svalstva. V yinovej joge necháme všetko pôsobiť samo, využijeme čas, váhu tela, gravitáciu v stave konkrétnej asány sa jednoducho dokonale uvoľníme.

yin joga a bolster
Yin Yoga s pomôckami pre dokonalý relax

 

Kedy by som mal cvičiť Yin Yogu?

Na túto otázku je veľa odpovedí, takže sa s vami len podelím o to, kedy sa osobne venujem yinovej praxi.

  • Pred spaním. Samozrejme nie každú noc, ale predovšetkým v dňoch, keď chcem pre spánkom uvoľniť napätie, ale nemám energiu na intezívnejšiu prax. Tiež  je to taký skvelý spôsob, ako upokojiť myseľ pred spaním. Aj vy ležíte niekedy v posteli, premýšľate o veciach vo vašom zozname úloh a nakoniec zostanete hore celé hodiny? Ak ste odpovedali kladne, odporúčam vám vyskúšať Yin jogu buď vo vašej izbe pred večerným spaním alebo na večernej skupinovej lekcii v štúdiu, ktoré je blízko Vášho domova.
  • Počas hektických okamihov života. Hektický môže znamenať veľa vecí. Môže ísť o dni, v ktorých som zaneprázdnená, pretože skáčeme z jednej schôdzky na ďalšiu. Alebo to môžu byť dni, keď sa necítim dobre. Aj cestovanie je pre mňa hektické takže po dlhom dni na ceste si nájdem čas na trochu yinovej jogy. Táto prax pomáha vyvažovať rýchle, ohnivé a veľmi jangové druhy energie a prináša pokoj do momentov chaosu.

Ako cvičím jogu Yin?

Pri praktizovaní jogy Yin sa musia dodržiavať 4 zásady.

  1. Nájdite vhodný variant pozície, aby bol pocit v asáne mierny. Nemalo by dôjsť k bolesti.
  2. Zostaňte v pozícii, uvoľnite sa. Nemali by ste vyvíjať žiadne nadmerné úsilne na prehĺbenie asány.
  3. V každej pozícii zotrvajte istý čas. Môže to byť od 3 do 20 minút, ale osobne preferujem 5 minút.
  4. Každú pózu veľmi jemne uvoľnite. Vďaka extra dlhej dobe zotrvania v asáne sa telo bude cítiť trochu krehké, takže sa pohybujte jemne a pomaly.

Yin Yoga v TVOJA JOGA s Monikou

Ak cítite, ak si myslíte alebo jednoducho viete, že práve toto potrebujete odskúšať a zažiť, ste viac ako srdečne pozvaní na pravidelné lekcie v skupine. Yin Yoga v utorok a vo štvrtok pod vedením Moniky Slížovej od 19.30 do 20.45 hod. v štúdiu TVOJA JOGA.

 

Daniela Lászlová, TVOJA JOGA nielen YOGA