Zvládnutie emócií a myšlienok dychom.

Na joge milujem to, že ju môžete niekomu odovzdať s láskou a z roviny srdca.  Inému človeku pomôže racionalizácia, vysvetlenie faktov na úrovni vedomosti a vedy. Niekto jednoducho potrebuje iba zažiť a precítiť, iný očakáva rozumové podklady. Prečo veci fungujú?  Dnes je už veľa jogových praktík (ásany, pránajáma, meditácia…) podložených empirickým výskumom. Veda a medicína potvrdzujú, že naozaj dokážeme cez jogu a dych ovládnuť naše emócie a myšlienky.

Zvládnutie emócií a myšlienok dychom

Joga povzbudzuje človeka k uvoľneniu, spomaleniu dychu a sústredeniu sa na súčasnosť. Posúva rovnováhu od sympatického nervového systému (reakcia boj x útek) na parasympatický systém (nerv pokoja, relaxácie). Druhý z nich je upokojujúci a obnovujúci. Znižuje dýchanie a srdcovú frekvenciu, znižuje krvný tlak, znižuje hladinu kortizolu a zvyšuje prietok krvi do čriev a životne dôležitých orgánov.

Joga a pocit pokoja

Čo sa to s nami pri joge, dychu a meditácii deje?

Jedným z hlavných cieľov dnešnej jogy ako celku je dosiahnutie pokoja v mysli a vytvorenie pocitu pohody, relaxácie, zvýšeného sebavedomia, zvýšenej efektívnosti, zvýšenej pozornosti, zníženej podráždenosti a optimistického pohľadu na život. Cvičenie jogy generuje vyváženú energiu, ktorá je nevyhnutná pre funkciu imunitného systému.

Joga vedie k inhibícii zadnej alebo sympatickej oblasti hypotalamu. Táto inhibícia optimalizuje sympatické reakcie tela na stresové podnety a obnovuje autonómne regulačné reflexné mechanizmy spojené so stresom. Komplexná jogová prax a postupy v joge brzdia oblasti zodpovedné za strach, agresivitu a zúrivosť a stimulujú takzvané odmeňovacie centrá potešenia, situované v strednom prednom mozgu a ďalšie oblasti, ktoré vedú k stavu blaženosti a slasti. Táto inhibícia vedie u ľudí cvičiacich jogu a meditáciu k nižšej úzkosti, srdcovej frekvencii, dychovej frekvencii, krvnému tlaku a srdcovému tepu.

Joga bola kvôli svojej schopnosti zvýšiť relaxáciu a navodiť vyvážený duševný stav študovaná s cieľom vyhodnotiť možné účinky na stres, spánok a nespavosť. Stručne povedané, stres a nespavosť má negatívny vplyv na imunitný systém a dlhodobé vystavenie sa stresu a nespavosti zvyšuje náchylnosť na choroby a vedie k problémom s fyzickým a duševným zdravím, ako sú úzkosť a depresia.

Zvládnutie emócií a myšlienok dychom

Poďme sa spolu pozrieť, poďme si spolu odskúšať techniku upokojenia mysle. Prežime pokoj, radosť a mier v sebe samých aj za pomoci jednoduchého dychového cvičenia, koncentrácie a mudry. Pozývam vás pozrieť si toto krátke video. Môžete sa pridať kdekoľvek sa nachádzate, či ste doma na stoličke alebo ste si rozprestreli svoju podložku na tráve postačí nám 10 minút.

Udždžají dych, Džalandhara bandha a Kečarí mudra

Zvládnutie emócií a myšlienok dychom

Dnes sme hovorili iba o strese, relaxácii, ale cvičenie jogy a pomáha jednotlivcom prekonať viacero porúch a vedie k potom v konečnom dôsledku aj zvýšeniu kvality života.

 

Daniela Lászlová TVOJA JOGA

Blog

Menu