Keď cvičíš jogu: Čo robiť a nerobiť. Nie len pre začiatočníkov.

Keď začínaš cvičiť jogu, prichádzaš často pre pohyb, zdravie, možno i kvôli inšpirácii z fotiek, pútavému článku, či kvôli super kamoške, ktorá vie, čo je aktuálne “in”.  Joga je oveľa oveľa viac ako cesta na zmiernenie bolestí chrbta, či vyplnenie voľného času.

Joga je vlastná cesta na ktorej postupne objavíš kým si, aké máš silné a slabé stránky. Vedie k sebapoznaniu a k vlastnej akceptácii. Nájdeš v nej možnosť sebarealizácie, pokoj, dočerpanie síl, boj proti samote ale i únik z komunikačného pretlaku – vyrovnanie a harmóniu.

Keď cvičíš jogu

Tipy a Rady, čo robiť a nerobiť pri cvičení. Nie len pre začiatočníkov.

  1. Nemaj od seba veľké očakávania a nároky hneď na prvých lekciách jogy. Napredovanie bude postupné a dostaví sa s pravidelnou prácou. Cieľavedomosť a snaha pomáha dosiahnuť ciele, ale prílišné lipnutie na rýchlom progrese je brzdou a môže nakoniec skončiť zranením.
  2. Príď na hodiny jogy s otvorenou mysľou. Vnímaj a absorbuj, čo sa ti ponúka. Inšpiruj sa. Nemusíš nikoho a nič slepo nasledovať.Keď cvičíš jogu
  3. Pokús sa aspoň 2-3 hodiny pred hodinou nejesť, obzvlášť, ak ide o dynamický prístup k joge (Power joga, Flow joga).
  4. Neobávaj sa ako vyzeráš, či máš kilečko navyše alebo kilečko menej, čo máš na sebe oblečené. Cíť sa slobodne a pohodlne.
  5. Zároveň však dbaj na osobnú hygienu.
  6. Nerob iným to, čo sa nepáči tebe. Preto prosím: nemeškaj, neodchádzaj skoro, nerozprávaj cez hodinu, nepoužívaj intenzívny parfum, nežuj žuvačku, mobil vypni alebo ho nechaj v šatni. Sused na joge sa nepoteší, keď bude cítiť z tvojho dychu cibuľu a už vôbec nie cigaretový odor, čo sa tiež (čuduj sa svete) na hodinách jogy občas stáva. Nestúpaj susedom na jogamatky a rešpektuj prosím každého osobné kruhy a životný priestor.Keď cvičíš jogu
  7.  Položené poháre na hodinu jogy do sály nepatria. Ak na hodine jogy máš svoju fľašu, polož si ju tak, aby nezavadzala ostatným.
  8. Ak máš zdravotný problém alebo limitáciu, upozorni lektora pred začatím hodiny.
  9. Ak máš na lektora otázky, nechaj si na ne priestor po hodine. Ak máš otázok veľa, má zmysel  dohodnúť si s lektorom termín na súkromnú lekciu.
  10. Ak cvičíš asány, nesnaž sa urobiť všetko skvele a dokonale. Buď pevný, ale zároveň daj pohybu voľnosť. Každá pozícia je stabilná a pohodlná zároveň.
  11. Oddychuj, keď to potrebuješ. Nauč sa rozložiť sily. Vyskúšaj na začiatku a bez zahanbenia i jednoduchšie varianty jogových pozícii, prípadne ponúknuté joga pomôcky tak, aby si mal z cvičenia dobrý pocit.
  12. Poznávaj vlastné telo na fyzickej úrovni. Vnímaj súvislosti medzi pohybom. Kde sa ako cítiš, čo ti robí dobre a naopak, čo nie je pre teba vhodné. Ak sa v niektorých pozíciách necítiš komfortne alebo nestíhaš pracovať s dychom, oddýchni si v pozícii dieťaťa.
  13. Rešpektuj bolesť. Je signálom problému, preto ju radšej konzultuj s inštruktorom, ktorý cvik prispôsobí, vysvetlí resp. navrhne inú alternatívu pohybu.
  14. Ak ti príde zle, opusti miestnosť alebo oslov lektora.
  15. Nikdy nevynechávaj Savasanu – záverečnú relaxačnú pozíciu.
  16. Ak máš joga podložku požičanú zo štúdia, nezabudni ju na konci hodiny utrieť, aby ju mohli s radosťou použiť aj cvičiaci po tebe. Na konci hodiny po sebe upraceme pomôcky a myslíme na ostatných.
  17. Uč sa koncentrovať sám na seba. Byť aspoň pár minút v pokoji bez poškrabávania sa, bez naprávania oblečenia, bez úpravy vlasov.
  18. Abstrahuj od vonkajších ruchov. Nenechaj sa rozptýliť, vyviesť z koncentrácie zvukmi, ktoré prichádzajú zvonku do sály.
  19. Keď sa naučíš ovládať svoje telo – svaly, o ktorých si ani netušil, všetko pôjde jednoduchšie. Dýchanie, sedenie v jogovom sede, držanie telesných zámkov, pozície silové i flexibilné.
  20. Na každom stupni našej jogovej angažovanosti vnímame veci inak. Na začiatku sa zaoberáme len vlastným telom – hrubým a hmatateľným. Dostávame sa do seba cez pohyb. Učíme sa nové pozície, trénujeme ako v nich ovládať telo. Neskôr idú veci ľahšie. Dokážeme rozlišovať svalovú prácu tela a tiež dych. Kde a ako prúdi. Ako nám pomáha, aké druhy dychu existujú. Potreba meditácie prichádza v mnohých prípadoch oveľa neskôr a aj tak ostávame iba na úrovni určitej koncentrácie a kontemplácie. Ak sa ti nedarí prehĺbiť relaxáciu, nepovažuj to za tragédiu. Zrelaxovať, trošku meditovať, jednobodovo sa koncentrovať, ostať chvíľku v pokoji bez pohnutia so zatvorenými očami býva jedna z najnáročnejších častí jogy.joga-relaxacia
  21. Joga nesúťaží, neporovnáva, nemá stupne víťazov. Joga má stíšiť ego, priniesť pokoru a harmóniu. Mnohí pocítia možnosť emocionálne sa realizovať.
  22. Či si prišiel cvičiť pre spevnenie postavy, lepšie držanie tela, pre odreagovanie sa od dennodenných povinností, si tu z vlastného rozhodnutia. Investuješ svoj voľný čas, ktorý má väčšiu hodnotu ako finančný príspevok na jogu. Preto si z lekcie odnes to, čo potrebuješ. Nevzdávaj sa ľahko pri pocite, že je joga náročná. Daj jej a sebe šancu. Možno to ukryté tajomstvo vyrovnanosti, spokojnosti, satisfakcie, radosti nenájdeš ani na prvej,ani na druhej lekcii. Možno to príde o pár týždňov. Musíš hľadať. Nájsť si to správne miesto, skupinu, inštruktora, atmosféru. Každý máme iné potreby a jemno hmotné vnímanie. Aj ľudia na joge a miesto nám musia voňať a mať pre nás tú správnu chémiu…ako v láske :-).
  23. Naše stretnutia ti nebránia vzdať sa vlastných hodnôt a presvedčenia. Sme radi, ak ťa inšpirujeme, ale nemusíš nosiť jogové šperky, byť vegetarián, bojovať proti výdobytkom modernej doby, sťahovať sa do ústrania. Ak sa však v joge čiastočne nájdeš, jej múdrosť a filozofia ťa môže ovplyvniť. Keď už nie na duchovnej úrovni, minimálne si zo stretnutí odnesieš niečo iné, čím obohatíš svoj život. Noví priatelia, príjemné zážitky, zdravé a funkčné telo.

Namasté

Daniela Lászlová – TVOJA JOGA nielen YOGA

LOGO TVOJA JOGA mini

Blog

Menu